Medewerker in beeld
Achter de schermen: bedrijfsleider Service en Onderhoud
Matthieu leidt als bedrijfsleider de afdeling Service en Onderhoud, een dynamische tak binnen Bouwbedrijf Joziasse waar elke dag iets gebeurt. Van spoedreparaties tot renovaties en vaste onderhoudsprojecten: zijn afdeling is verantwoordelijk voor alles wat draait om het onderhouden van woningen en gebouwen. ‘Geen dag is hier hetzelfde.’
Samen sterk
‘We hebben drie teams,’ vertelt hij. ‘Het klantcontactcentrum, de afdeling verzekeringen en VvE’s, en Mutatie en OOA waar ik zelf bij betrokken ben.’ Samen vormen ze een afdeling van zo’n honderd mensen, met vaste krachten én een flexibele schil van zzp’ers. ‘Onze grootste klanten zijn woningcorporaties en verzekeraars, maar ook instellingen en natuurlijk particulieren. Het is dus heel divers.’
Veel op het bord
Zijn dagen zijn afwisselend. ‘Ik heb natuurlijk contact met de teamleiders en uitvoerders. Maar ik doe ook heel veel dingen van factureren tot contracten, functioneringsgesprekken, projecten draaien, het CO₂-energieakkoord. Ga zo maar door. Ik zou je een lijstje kunnen geven, maar ik weet niet of dat nou zo interessant leest,’ zegt hij lachend. ‘Maar geloof me: het is een hoop.’
Daar komt ook nog eens veel ad-hoc werk bij kijken. ‘Als er ergens een probleem is of een opdrachtgever niet tevreden is, dan moet dat meteen opgepakt worden. Dat maakt het werk uitdagend, want elke dag loopt toch weer anders.’
Toch is hij eerlijk over wat hij mist. ‘Ik zou vaker mijn neus willen laten zien bij de uitvoering buiten, gewoon even langsgaan bij een klus. Ik zou graag meer contact hebben met de jongens die het werk doen.’
“Onze vakmensen, die zijn onmisbaar en echt goud waard.”
Van hypotheek naar onderhoud
‘Ik ben ooit begonnen als hypotheekadviseur. Daarna heb ik samen met mijn broer een onderhoudsbedrijf gehad en later gewerkt bij een woningcorporatie. Al die ervaringen hebben me gevormd in hoe ik met mensen omga en problemen oplos. Bij de woningcorporatie bijvoorbeeld leerde ik omgaan met allerlei situaties: van burenruzies tot grote reparatieverzoeken. Dat heeft me echt scherp gemaakt op klantgericht werken en het overzicht houden.’
In 2015 maakte hij de overstap naar Joziasse. ‘Het klikte meteen, en een paar jaar later ben ik doorgegroeid naar bedrijfsleider. Inmiddels werk ik hier alweer tien jaar, en al die ervaringen komen nog dagelijks van pas.’
Kleine successen
Wanneer is een week geslaagd? ‘Voor mij is dat als alles op rolletjes loopt,’ zegt Matthieu. ‘Dat iedereen tevreden is, zowel opdrachtgevers als collega’s. Dat is eigenlijk wel een hoge lat, maar daar streef ik wel naar. Ik probeer me altijd te verplaatsen in de ander: hoe zou ik het zelf vinden als ik aan de andere kant zat? Of dat nou een klant, een opdrachtgever of een collega is, iedereen heeft zijn eigen situatie. Dat meenemen in je werk maakt een verschil.’
Gelukkig zijn er ook genoeg kleine successen die hem energie geven. ‘Een KPI die goed scoort, een spoedklus die snel en netjes wordt opgepakt, of verbeteringen waardoor processen soepeler lopen. Dat zijn de leuke dingen.’
Vakmanschap
Matthieu spreekt ook lovend over zijn vakmensen. Die zijn onmisbaar, benadrukt hij. ‘Het liefst hebben we mensen die een beetje van alles kunnen: een deur afhangen, een tegeltje vervangen, een stukje stucwerk herstellen en ook nog een stopcontact maken. Een echte handige Harry dus, die zijn echt goud waard.’
Trots op de organisatie
Juist de veelzijdigheid maakt zijn afdeling binnen Joziasse volgens hem een mooie plek om te werken. ‘Hier kan je heel breed ingezet worden. En als je meer wilt leren van een andere discipline, dan kan dat ook. Dat maakt ons uniek.’
Hij besluit: ‘Het werk wordt soms zo vanzelfsprekend dat we bijna vergeten hoe bijzonder het eigenlijk is. Maar we maken echt prachtige projecten. En daar ben ik trots op.’
Ik probeer me altijd te verplaatsen in de ander: hoe zou ik het zelf vinden als ik aan de andere kant zat?




